Gonzales (1998-2006)


Alsof het altijd zomer is... Onder die slogan bood Gonzales Barbecue Restaurants het hele jaar door een avondje gezellig en onbeperkt barbecuen voor een vast bedrag p.p. excl. drank. De gasten kookten (bbq-den) bij Gonzales zelf aan de eigen tafel en dat vond men nog het leukste van alles. Tegelijkertijd bracht dat exploitatievoordelen met zich mee: er was geen kok nodig, maar 1 menu (buffet) en zeer beperkt personeel voor het "upsellen" en rondbrengen van de drank en de desserts. Gasten kwamen vooral in groepen op reservering voor een avondvullend geheel, zodat een A-locatie met veel inloop niet nodig was. Reserveringen werden via de website en op 0900-Gezellig door het call center beantwoord en direct online in de kassasystemen van de restaurants geplaatst. Gonzales en 0900 Gezellig werden als "1 merk" centraal gemarket.

Groei en overname


Na een succesvolle pilot is de gehele franchiseformule ontwikkeld en is de rollout in Nederland gestart. Gonzales groeide in 43 maanden tijd van 1 naar 43 vestigingen, was daarmee de snelst groeiende formule van Nederland en in termen van vestigingen de op 1 na grootste restaurantketen van Nederland, na La Place. In 2004 werd de Nederlandse keten verkocht aan een Masterfranchisemer Nederland zodat de Holding internationaal kon gaan uitrollen via een Masterfranchisemodel. Kort na de verkoop ontstond er onenigheid tussen de Franchisgever (Masterfranchisenemer) Nederland en een groeiend aantal franchisenemers, net zoals dat bij Bakkerij Bart, DA drogisterijen, Hema en Albert Heijn het geval is, waardoor de internationale uitrol werd stopgezet en in Nederland werd geherstructureerd: in 2006 is de keten in delen verkocht aan andere formules en aan een opvolgend franchisegever.

Onze betrokkenheid


De ondernemers achter ScaleUPmanager.nl zijn betrokken vanaf het begin van de scaleup fase tot aan de verkoop in 2006, in meerdere rollen:

  • Franchise Formuleontwikkeling, handboeken en systemen
  • Franchise Formulebeheer (centrale service organisatie)
  • Investeerder/aandeelhouder
  • Financieringsarrangementen franchiseketen
  • Adviseur/coach van de directie en het formulemanagement
  • Strategie ontwerp & business planning
  • Strategisch/commercieel dealmaking
  • Conflict advisering en bemiddeling
  • Overnames vestigingen
  • Centrale marketing en promotionservices
  • Selectie en training (niet horeca-deel) franchisenemers
  • Internationale planontwikkeling
  • Herstructurering en verkoop onderneming

Deze rollen hebben in de loop van de jaren gevarieerd naar gelang wat de onderneming op dat moment nodig had. Na de verkoop van Nederland in 2004 verlegde de activiteiten zich naar internationalisatie en in 2005/2006 naar de herstucturering en verkoop van bedrijfsonderdelen en uiteindelijk alle aandelen in 2006, waarmee de betrokkenheid eindigde.

De ondernemers achter ScaleUPmanager.nl hebben bovenstaande rollen in nauwe samenwerking met de Gonzales directie uitgevoerd vanuit een gezamenlijk investeringsvehicle waarmee zij tevens participeerden in de holding van de onderneming.

In de media